Ahad, 11 Mac 2012

LAW KAANA BAINANA..

LAW KAANA BAINAN ataupun dalam bahasa melayunya "KALAULAH NABI BERSAMA KITA"..bila dengar ayat ni penulis teringat kepada suatu kisah, kisah tentang Nabi kita yang begitu memahami hati seorang sahabatnya. Dalam sebuah hadith menceritakan seorang sahabat yang ditanya oleh Rasulullah menyuruh dia berkahwin. Tetapi sahabat itu menjawab yang dia tidak boleh kahwin kerana miskin. Kemudian dari itu Rasulullah bertanya lagi mengapa dia tidak mahu kahwin, dan dia tetap menjawab mengatakan yang dia miskin. Pada kali ketiganya bila Rasulullah bertanya lagi, sahabat itu tidak berani lagi menjawab lalu dia pun berkata kepada Rasulullah, "Ya Rasulullah, memang saya hendak kahwin sekarang ini. Carikanlah saya seorang isteri ya Rasulullah."

Maka dijawab oleh Rasulullah, "Pergilah kamu ke sebuah kampung sana dan katakan kepada orang kampung itu yang Rasulullah menyuruh mereka mengahwinkan seorang anak gadis kampung itu dengan kamu."

Kemudian sahabat itu pun pergilah ke kampung itu dan menyampaikan apa yang dikatakan oleh Rasulullah tadi. Selepas itu dia datang kembali menemui Rasulullah clan berkata yang dia tidak ada wang untuk dijadikan maskahwinnya. Maka dijawab oleh Rasulullah, "Carilah satu cincin besi."



Kalau diamati kepada kisah tadi maka penulis juga terfikir kalaulah nabi bersama dengan Nabi ketika itu mesti benda yanga saya akan diungkapkan oleh penulis, tapi....yang realitinya tidak berlaku. Ruginya penulis tidak boleh berjumpa dengan Nabi..Untung Para Sahabat yang dapat berjumpa dengan Nabi dan boleh meminta nasihat dari Nabi. Untung juga Sahabat yang miskin itu kerana hanya bawa nama Nabi ke sebuah kampung untuk mendapatkan seorang isteri. Kalau zaman ini, hampir pasti perkara sebegini tidak berlaku, kalau kamu miskin, maka kamu kena terima hakikat bahawa payahlah orang mahu menerima kamu untuk dijadikan sebagai menantu!!!!!



0 ulasan: