Rabu, 20 Jun 2012

Rancangan Upin dan Ipin Menggamit memori

Melihat rancangan Upin dan Ipin hari ini mengingatkan kisah zaman dulu-dulu waktu belajar, zaman yang penuh dengan kenangan manid, almakluklah zaman kanak-kanak mana ada fikir masalah, yang pandai hanya makan, main, tido dan belajar sikit-sikit..kisah Upin dan Ipin ni, bukan setakat sesuai untuk zaman dulu-dulu, bahkan  zaman sekarang pun masih ada lagi, kira boleh dikatakan zaman kanak-kanak memang akan menempuhi perakara ini. Sebaimana yang digambarkan dalam watak-watak Upin dan Ipin:-

1. guru besar bekeng (garang)
2. g sekolah kena marah bila pakaian kotor, kuku panjang..
3. buku latihan xbawak
4. pergi sekolah berniaga- zaman penulis dulu berniaga buah kuang (makan) dan buah getah buat (main blago)
5. sesetengah murid perempuan yang begitu cerdik kemas menggambarkan mereka ini begitu matang menyebabkan aku menaruh minat secara diam-diam..wlpn  penulis tahu penulis tidak setanding dengan mereka..

kesimpulannya...Rancangan Upin dan Ipin amat bermanfaat dab pengajaran untuk kita semua..message nya begitu mendalam, yang paling menyentuh jiwa penulis bila si nenek mengubah tanggapan cucunya tentang guru garang (bekeng)  dan orang lain tidak menyokong mereka bila didenda kepada tanggapan guru-guru dan keluarga mereka sayang kepada mereka..sekali lagi harapan penulis agar ibubapa dapat mengambil pengajaran daripada cerita ini..

Tonton video Upin dan Ipin

part 1
http://www.youtube.com/watch?v=o2wrKd5HFEI&feature=youtube_gdata_player

part 2
http://www.youtube.com/watch?v=OMy5RZHWCI0&feature=youtube_gdata_player

part 3
http://www.youtube.com/watch?v=BMNXoSDh-QM&feature=youtube_gdata_player

0 ulasan: