Isnin, 27 Julai 2009

perihal majlis sambutan isra' dan mi'raj

بسم الله الرحمن الرحيم

Pada hari rabu lepas (23/07/09) sekolah ku telah menganjurkan program isra’ dan mi’raj. Aku dilantik sebagai penceramah untuk program itu…keloh kesah jugak bila dapat tahu yang aku dilantik sebagai penceramah. Mana tak nya, aku ni tidak biasa dengan ceramah-ceramah ni..kalau terlibat pun sebagai pendengar sahaja…he 3x..namun begitu aku tetap memikul amanah yang dipertanggungjawabkan.

Bahan ceramah

Sebelum aku dilantik sebagai penceramah, aku telah pun membeli dua buah buku yang berkaitan dengan isra’ dan mi’raj (1.isra’ dan mi’raj 2. Agenda 3 bulan rejab, syaaban dan ramadhan). Aku ni minat membaca sikit, dalam gaji bulananku pun ada aku peruntukkan untuk membeli bahan-bahan ilmiah sebagai menambah ilmu pengetahuan. kebetulan bulan ni bulan yang famous dengan pristiwa isra’ dan mi’raj maka aku belilah buku yang berkaitan dengannya…dan kebetulan jugak aku dilantik sebagai penceramah isra’ dan mi’raj maka serba sedikit buleh lah aku buat persedian dengan bantuan bahan-bahan yang telah ku beli itu.

Ceramah

Aku diberi masa 1jam lebih untuk menyampaikan ceramah isra’ dan mi’raj. Almaklumlah murid-murid sekolah rendah ni tumpuan mereka sekejap je..pastu mulalah tidak boleh duduk diam. Walaupun tempoh 1jam lebih yang diberikan namun aku berhenti lebih awal dari itu disebabkan ramai murid yang dah mula hilang tumpuan.

Pujian

Selepas tamatnya program, ramai guru-guru yang memberi pujian kepada ku, kata mereka “sedap sunggoh ust. May ceramoh sakni” (ceramah yang disampaikan amat menarik.) Namun aku dengan semena menafikan pujian mereka itu, kataku “aloh nyanyi ko saya ko?, nak buat guana saya tak pandai ceramah” (eh sindir saya ke ni? Nak buat macam mana, saya ni bukanlah pandai berceramah)…kataku dengan nada yang sinis..biasalah kalau aku menafikan pujian orang kepadaku. Kata dr. fadhilah kamsah orang yang lahir bulan 8 ni jenis yang menganggap orang yang memujinya sebagai musuh…mungkin aku pun termasuk dalam golongan tu jugak kot, tp xsampailah bermusuhan..Cuma aku ni jenis yang berpandangan negatif sikit. bagiku puji-pujian ni adalah tidak layak untukku.

Memperbaiki kelemahan

Ape pun aku bertekad kelemahan-kelemahan yang ada padaku akan kucuba memperbaikinya. Terutama sekali dalam penyampaian awam (public speaking). Aku amat lemah dalam public speaking ni..nak duduk depan orang ramai pun susah. Teringat masa tahun pertama di university dulu bila kena bt presentation, masa kat sekolah tak pernah pun present-present ni, bila g kt university kena present pulak, tu yang kepala luntut longgar mcm nak tercabut (gementar/gemuruh) sampai pensyarah suruh masuk mcm tu je tanpa present sebab tengok aku dah terlampau gemuruh. Kelakar jugak teringat kisah dulu-dulu…he 3x…tp tu dulu, sekarang ni dh confident sikit..mcm mana tak confident dah tiap-tiap hari duk kat depan mengadap anak murid.

Rumusan

Sebagai kesimpulannya aku boleh dikira berjaya semasa mengendalikan program isra’ dam mi’raj ini..walaupun belum tentu adakah murid dapat mencapai objektif ceramah tersebut atau tidak, namun jika dikira dari segi mengharungi perasaan-perasaan negetifku seperti Tidak pandai berceramah dan sebagainya aku dikira berjaya….

0 ulasan: