Isnin, 15 Februari 2010

kahwin oh kahwin



"ustaz, ustaz sibuk ke? kalau xsibuk nak tanya benda sikit ni", sapa sorang cikgu lelaki, x sibuk, baru habis kelas, kenapa tu? jawabku. masuk lah dulu, ada benda nak tanya sikit ni. ku terus maju ke mejanya dan duduk dekat cikgu tu, ada apa ya? tanya ku. "macam ni ustaz, ada orang berkenan kt ustaz, lama dah saya nak tanya sal ni tapi xberkesempatan. Saya pun orang mintak tolong tanya ustaz, kalau ustaz xde lagi dan rasa boleh terima saya nak bagi no telefon dia lah, pastu ustaz kenal-kenal lah, saya berani tanya ustaz ni p sebab saya tengok ustaz pun satu aliran, biasa pergi kuliah pagi jumaat". Serius je cikgu tu. Aku pun bila dengar macam tu jantung ni rasa macam nak jatuh je, hati terasa sebak, walaupun dalam keadaan sedemikian aku masih lagi sempat ketawa, biasalah orang lelaki, mana boleh tunjuk kelemahan diri sendiri..he 3x..


Aku senyap seketika sambil memikir jawapan apa yang patut di beri. "emm macam ni cikgu, saya ni kalau sal kahwin-kahwin ni buat masa sekarang ni saya slow dulu..kalau ikut nak kahwin memang nak kahwin, tapi saya kena selesaikan dua-tiga perkara dulu" (dua tiga perkara?) he 3x..yang ni pun xleh cerita..kalau cerita sebak plak..orang laki mana boleh sebak..he 3x..cikgu tu ok je, sambil tersenyum, "ok xpe, xde masalah, saya pun hanya menyampaikan hajat orang, xpe lah lepas ni saya bagitau macam tu lah kat orang tu" jawab cikgu tu..."saya mintak maaf banyak-banyak lah cikgu, bukan bermaksud untuk menolak, tapi sebab ada benda yang saya perlu selesaikan dulu, jadi cikgu faham-faham je lah"..


Sebenarnya dua tiga perkara tu aku sendiri xtahu bila akan selesai. Rasanya selagi mana mak ayah n adik-adik bergantung harap dengan ku, selagi tu lah perkara tu xkan selesai. soal kahwin aku xkisah kahwin lewat asalkan aku dapat memberi khidmat kepada keluarga yang dah sedia ada, iaitu keluarga yang mana aku membesar didalamnya. 

0 ulasan: